Opdrachtgever aan het woord - Bureau Floor
15713
page-template-default,page,page-id-15713,bridge-core-1.0.6,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Opdrachtgever aan het woord

Referentie Voorlopig Ontwerp & Definitief Ontwerp Huisartsenpraktijk te Schaijk

januari t/m juni 2016

“Onze groepspraktijk wordt verbouwd. Het pand zit onlogisch in elkaar en is bovendien te krap”. Aan het woord zijn Rene en Hanneke van Kollenburg, huisartsen te Schaijk. “Er komt een aanbouw. Ook een groot gedeelte van de huidige werkvloer krijgt een nieuwe lay-out. We gaan van 350 m2 naar 650m2 met bovendien een verbeterde indeling. We kijken uit naar het resultaat!”

 

“ Halverwege het voorbereidend traject –  een eerste ontwerp was klaar – concludeerden we dat extra hulp zeer welkom was. We zetten binnen de maatschap wel stappen, maar deden we de juiste dingen? En hoe konden we vaart blijven houden? Via-via kwamen we in contact met Bureau Floor.

Floor heeft veel kennis van het huisvesten van huisartspraktijken

Floor bleek veel kennis te hebben van het huisvesten van huisartsenpraktijken. Zij gaf ons inzicht in ontwerpkeuzes die we gemaakt hadden. Met haar brachten we verbeteringen aan. Zo ontstond er een Voorlopig Ontwerp dat we naar de gemeente konden sturen voor de bouwaanvraag.

In de daaropvolgende fase werkte Floor het ontwerp verder uit. Gedurende een periode van drie tot vier maanden zag ik haar bijna wekelijks. In eerste instantie hadden we niet door hoeveel ‘lagen’ er zijn in de inrichting per kamer. Floor heeft ons hier zorgvuldig bij na laten denken. Ze liet twee of drie verschillende indelingen zien. Zo werd snel duidelijk waar knelpunten zijn. De methode werkt heel beeldend. Ik hield later die week vaak nog ruggespraak met collega’s, of iemand haakte aan bij ons overleg. Zo kwamen we tot keuzes. Wat is voor dit vertrek de meest ideale indeling? De indeling die ons werk het beste ondersteunt? Bovendien kwamen we hier en daar tot het inzicht dat de hoofdstructuur van de praktijk nog geoptimaliseerd kon worden. Er ligt nu een goed doordacht en gedetailleerd ontwerp, dat gedragen wordt door het hele team.

Onze interieurontwerper heeft parallel gewerkt en de esthetische vormgeving op zich genomen. Materialen, kleuren, ontwerp front office, wachtkamerinrichting, verlichting etc. Hij en Floor vulden elkaar goed aan. Met z’n allen hebben we zo een praktijk ontworpen die er straks weer twintig jaar tegenaan kan.

 

Het woud aan technische en bouwkundige richtlijnen waar een praktijk aan moet voldoen; nog zoiets waarbij Floor ons geholpen heeft. Waar moeten we overal aan denken? Hoe strikt moeten we de LHV-richtlijnen interpreteren (want we zetten immers geen gloednieuwe praktijk neer)? Kortom: hoe maken we de vertaalslag van de theorie naar ons project? Alle uitgangspunten zijn vastgelegd in een compact overzicht per ruimte. Onze aannemer en installateur gebruiken deze documenten als basisinput en werken het verder uit.

 

De samenwerking verliep prettig. Floor is iemand die zich aan afspraken houdt en waarmee het dus prettig zaken doen is. Ze is flexibel in haar opstelling; ook als we bij nader inzien het toch weer anders wilden. Het punt waarin Floor volhardde, was haar wens dat wij goed na zouden denken over het project. Snel besluiten nemen mag, mits goed doordacht.

We kunnen Floor van harte aanbevelen

We kunnen Floor van harte aanbevelen bij iedere collega die wil gaan verbouwen en hulp nodig heeft met het ontwerp. Ze heeft kennis van zaken en een professionele houding die tegelijkertijd ongedwongen is. Ze heeft 200% gewerkt om tot een prima eindresultaat te komen”.

 

Rene van Kollenburg,

Hanneke van Kollenburg-de Smit,

Huisartsen Groepspraktijk Schaijk